Kolme hyvää asiaa, jotka tapahtuivat sinulle tänään

kolme hyvää asiaa

Sinulle tapahtui tänään kolme hyvää asiaa. Vähintään kolmen asian kohdalla elämä päätti palkita juuri sinut. En tiedä, mitkä nuo asiat ovat, mutta tietäisitköhän sinä? Muistaisitko, jos muistelisit?

Kolme hyvää asiaa kuulostaa naurettavalta, kun ihminen raahautuu illalla kotiin kuin uitettu rätti ja jääkaappikin on tyhjä

Kenties hän on kuitenkin päivän aikana oppinut jotain. Kenties löytänyt perille tai ehtinyt ajoissa. Saanut kiitosta, huomiointia joltakulta. Tajunnut jotain merkittävää. Ehkä hän on keskustellut syvällisiä tai saanut uuden ystävän. Tehnyt parempia valintoja. Tai rohkeampia. Tai jos päivässä olikin jotain ikävää, ehkä hän selvisi siitä niin hyvin, että jo pelkästään sitä voisi pitää lahjana. Mutta huomasiko hän näistä yhtäkään? Vai kulkiko ohi pitäen kaikkea itsestäänselvänä?

Kolmen pienen asian potentiaali on valtava.

Olemme sen verran turvallisuushakuisia, että ongelmat ja huolenaiheet pyrkivät luontaisesti mieleen. Se on automaattista; syvällä tasolla olemme ohjelmoituja ratkaisemaan ongelmia ja selviytymään. Tämä on hyvä asia silloin, kun elämässä on meneillään jotain akuuttia, josta täytyy selvitä. Mutta pitkällä tähtäimellä siitä voi olla haittaa. Elämän hyvyys ja mukavuus voi ikääänkuin lipua sormien välistä, kun mietimme naapurin ärsyttävää asennetta tai muuta, todellisuudessa vaaratonta, ongelmaa.

kolme hyvää asiaa, lista

Kolme hyvää asiaa on tehokas tapa katkaista negatiivinen (loputon) kierre ja kääntää se positiiviseksi. Hyvän muistaminen ja kiitollisuus ei ainostaan tuo hyvää oloa tähän hetkeen, jolloin asiat muistamme, vaan se ikäänkuin kääntää koko kanavan taajuuden valoisammaksi. Muuttaa tulevia hetkiä.

Kenties rasittuneina ja elämään pettyneinä olisimme juuri tarttumassa epäterveelliseen ruokaan ja nautintoaineisiin, mutta kiitollisuus saa meidät muistamaan, mitä todellisuudessa haluamme. Motivaatio on kaikki kaikessa, ja motivaation takana on tietynlainen tunne tai energia. Hyvän muistaminen vaikuttaa juuri tähän alueeseen.

Kolme hyvää asiaa vaatii kuitenkin yhden ehdon:

Ne tulee muistaa. Jos ne eivät muistu, niitä ei todennäköisesti ole tiedostanut alun perinkään. Silloin hyvät asiat menevät ikäänkuin ohi, hukkaan. Totta kai ne ovat tapahtuneet, mutta niitä osaa arvostaa yhtä paljon kuin miljardöörisheikki maassa makaavaa kolikkoa.

Joskus jokainen meistä on mildardöörisheikki. Ehkä saamme jotain, mitä emme ole pyytäneet. Ehkä saamme kaiken muun, paitsi sen mitä juuri ehdottomasti haluamme. Kysymys kuuluukin, kuinka huomata runsaus, kun katsomme maailmaa puutteesta käsin. Aina emme näe hyvää huonolta. Edes silloin, kun hyvää on valtavasti.

Tätä näkökykyä voi kuitenkin harjoittaa. Kolme hyvää asiaa on erinomainen harjoitus. Siitä voi tehdä vaikkapa oman iltarutiinin. Kenties hyviä asioita nousee mieleen useampikin. Kutsu niitä luoksesi. Bongaa pienetkin asiat. Sellaiset, joille muut eivät ehkä osaisi antaa arvoa. Mistä päivän aikana juuri sinä pidit?

Hyviä asioita miettiessä koko elämä muuttuu:

Mielentila kevenee, teemme parempia valintoja ja olemme motivoituneempia tavoitteissamme. Ennen kaikkea voimme hyvin eivätkä vaikeat asiat voi enää täysin latistaa. Tulkintani siitä, miksi tämä toimii, on yksinkertainen: Ihminen tarvitsee hyvää itselleen. Kukaan ei ole niin itsetön, että nauttisi kurjuudesta ja jaksaisi yhä toimia optimaalisesti ja onnekkaana kurjuudesta käsin.

Kun mielessä on kaikenlaista eivätkä hyvät asiat aivan pääse laskeutumaan, ne eivät kosketa. Se on miltei sama, kuin niitä ei olisi ollutkaan. Ei ihan, mutta melkein. Kuulostaa pelottavalta, eikö vain?

Kun elämä tuntuu ikävältä ja rasittavalta henkilökohtaisella tasolla, se ei ole neutraali OK taso. Kaipaamme voida paremmin. Täyttääksemme päivän stressien aikaansaaman vajeen hankimme hyvinvointia niistä lähteistä, jotka tiedämme. Joillekin nautintoaineet ja addiktiot ovat ainoa hyvinvoinnin lähde, jonka he tuntevat. Niitä ei voi vain ottaa pois tuomatta jotain tilalle.

kolme hyvää asiaa - kukkaketo täynnä kauneutta

Kolmen hyvän asian muistaminen voi olla uusi hyvinvoinnin lähde. Siltä ei kuitenkaan kannata odottaa liikoja. Kiitollisuuden mekanismi on jotakin, mikä kehittyy ja laajenee ajan myötä. Mielenkiintoista kuitenkin on, että yksikin harjoitus toimii, ja se toimii välittömästi! Meillä on kyky valita ajatuksemme, ja kuinka harvoin sitä itse asiassa käytämmekään. Täysin huomaamattamme pitelemme mielialan “kytkintä” kädessämme.

Mitä tapahtuu, kun opimme käyttämään tuota kytkintä yhä laajemmin hyödyksemme? Miten suuri positiivinen aalto syntyykään, kun alamme ohjata ajatuksiamme positiivisempaan, voimaan yhteiskuntana paremmin ja säteilemään parempaa energiaa toisiamme kohtaan?

Vain miettimällä kaikkea kivaa, mitä itse olemme saaneet.

riikka

Mitkä ovat sinun kolme asiaasi tänään?

.

Kommentoi tai tykkää Facebookissa!

Sinua saattaa kiinnostaa myös:

Kirjoittaminen huojentaa ja auttaa eteenpäin

Unelmaelämä ei odota: Nyt tai ei milloinkaan

Tykkää tai jaa:
error